Een rugzak is de meest efficiënte draagwijze voor de rug. Het gewicht is symmetrisch verdeeld en dicht bij het lichaamszwaartepunt. De leerlingen moeten wel beide schouderbanden gebruiken en deze goed aanspannen. Bij de aankoop van een rugzak is het interessant om op volgende ergonomische criteria te letten:
1. Compartimenten
Een rugzak met verschillende compartimenten laat toe om grote lasten zoals een zware kaft dicht tegen het lichaam te dragen. In een schooltas zonder compartimenten gaan spullen immers makkelijk verschuiven, weg van het lichaamszwaartepunt.
2. Verstevigde rug
Een verstevigde achterkant van de rugzak ondersteunt de lage rug en geeft meer stabiliteit. Het voelt ook comfortabel aan. Een ‘ademend materiaal’ op de rug voorkomt bovendien het zweten op warme zomerdagen.
3. Gestoffeerde schouderbanden
Brede en zachte schouderbanden vermijden dat ze gaan snijden aan de schouders. Scholieren vinden dit een belangrijke factor voor het draagcomfort. Probeer vooraf eens of ze makkelijk af te stellen zijn zodat je ze goed kan aanspannen.
4. Heup- en borstbanden
Om het gewicht zo dicht mogelijk bij het lichaam te houden, hebben rugzakken soms een band aan de heup en de borst. Dit is noodzakelijk voor school, maar wel interessant bij een langere wandeltocht.
5. Gebruiksvriendelijk
Kinderen vinden het belangrijk dat de rugzak makkelijk open kan. Kleinere zakken aan de buitenkant maken de portefeuille of het flesje water makkelijk bereikbaar. Een stevige onderkant zorgt ervoor dat de rugzak langer meegaat.
Vooraleer een “ergonomische” rugzak zijn effect kan hebben, moeten de scholieren hem eerst kopen. In deze studie worden daarom drie specifiek ontworpen rugzakken vergeleken met een populair model.
Probeer de rugzak eens uit
Gevraagd naar een eerste indruk vonden leerlingen comfort, kwaliteit, ruimte en een mooi uiterlijk de belangrijkste elementen bij een aankoop. De populaire rugzak kwam zoals verwacht als beste uit de bus. Daarna mochten de kinderen de verschillende rugzakken bekijken en uitproberen gedurende twee minuten. Als positieve elementen noemden ze gescheiden compartimenten, een stevige rug, zijzakken, kleur en stijl. Teveel banden of moeilijkheden bij het openen waren echter afknappers. De rugzak met twee compartimenten, stevige rug en compressiebanden werden nu het meest gekozen.
Ook na twintig minuten wandelen op een loopband kwam deze rugzak als beste naar voor. De subjectief ervaren vermoeidheid (Borgscore) was duidelijk lager ten opzichte van de andere specifiek ontworpen rugzakken. Dit was eveneens het geval voor de ervaren spierbelasting in de rug, snijden in de schouders en het wandelcomfort.
Waar in het begin van de test de voorkeur vooral bepaald werd door het uiterlijk was dit op het einde vooral door de functie. In een goed ontwerp moeten beide factoren geïntegreerd worden zodat in de eerste plaats de rugzak gekocht wordt, maar ook zodat op lange termijn de klant tevreden is en trouw blijft aan het merk.
* Rugzak:
Ergonomische criteria – gewicht boekentas – gewicht verminderen – soorten schooltassen – draagwijzen
* School:
Schoolmeubilair – statafels – laptop op school – tablet in klas – ergonomie op school