Tips minder zitten en meer bewegen

Tips minder zitten en meer bewegen

Om het lang zitten te doorbreken zijn er drie strategieën: minder zitten op dagbasis (sit less), minder lang aan één stuk zitten (stand up) en meer beweging op de werkvloer integreren (move more). Binnen deze strategieën volgen hier concrete tips minder zitten en meer bewegen.

Minder zitten – Sit less

Minder zitten kan gerealiseerd worden door activiteiten die zittend gebeuren al staand te doen of af te wisselen met staan. Dat vraagt weliswaar ook een aanpassing van de omgeving (zit-statafels) en organisatie (staande vergadercultuur). Deze aanpassingen hebben het meest effect op de totale duur van het zitten.

– Werk staand met een zit-sta tafel
– Staand vergaderen is efficiënt en gezond
– Telefoneer staand

Minder lang zitten – Stand up

Elk half uur eens rechtstaan zorgt voor kortere periodes van zitten. Doel is het zitten regelmatig te onderbreken met een korte stapauze. Volgende tips kunnen helpen:

– Zet de vuilbak verder weg van je tafel
– Sta op elke keer iemand je bureau binnen komt
– Sta recht als je een taak hebt afgerond
– Krijg je last aan rug, nek, schouders,… sta eens recht
– Zet een wekker om stamomenten in te bouwen
– Gebruik software die na 30min zitten voorstelt recht te staan

Beweeg meer – Move more

Meer bewegen betekent in dit geval minder inactief zijn. Om ons metabolisme actief te houden, zijn alle beetjes van bewegen zinvol. Let wel, hiermee alleen haal je wel niet de beweegnorm. Daar is meer fysiek actief zijn voor nodig.

– Ga elke keer naar de printer
– Gebruik de trappen in plaats van de lift
– Ga eens naar een collega in plaats van te mailen
– Parkeer je auto wat verder
– Ga naar centrale papiermand op gang