VerV praktijkrichtlijn Kantoorinrichting

VerV praktijkrichtlijn Kantoorinrichting

De projectgroep kantoor van de ergonomievereniging VerV, heeft een consensus bereikt over vijf principes van kantoorinrichting. De praktijkrichtlijn kantoorinrichting stelt een gezonde medewerker in een gezond kantoor centraal.

VerV praktijkrichtlijn Kantoorinrichting (.pdf)

1. Mensgerichte kantoorinrichting

Een mensgerichte kantoorinrichting voorziet in de vier basistaken op kantoor: concentreren, communiceren, samenwerken en ontspannen. Hiervoor ontwerpt men beste aparte ruimtes, die ook verschillende houdingen toelaten. Concentreren is de basis en dient stil te zijn. Om te communiceren voorziet men best kleine ruimtes in de buurt waar men lawaai kan maken. Samenwerken zijn alle varianten van vergaderen of overleggen in groep. Ontspannen gebeurt dan in een open ruimte, maar kan ook buiten. Participatief overleg met de medewerkers helpt een inzicht te krijgen in hoeveel % van de tijd welke basistaken gebeuren of wat hun noden en behoeftes zijn.

2. Verstelbare werkplek

Elke medewerker heeft recht op een verstelbare werkplek. Dit betekent een verstelbare bureaustoel, een in hoogte regelbare werktafel, een vestelbaar scherm en een extern toetsenbord en muis. Dat is de basisruitrusting van een beeldschermwerkplek. Zo is voor iedereen een goede zithouding mogelijk. Bij de aankoop van kantoormeubilair kunnen de normen als goede basis dienen. Voor de bureaustoel is dat EN1335 of NPR1813 ofwel een stoel die verstelbaar is tussen 40 en 55cm. Voor een tafel geldt de norm EN527, die een verstelbereik voorschrijft tussen 65 en 85cm, en 65 en 125cm voor een zit-sta tafel.

Zit-sta tafel

3. Geconcentreerd werken in een stille omgeving

Geconcentreerd werk moet steeds in een stille omgeving kunnen gebeuren met visuele en akoestische privacy. Geluid is immers de grootste bron van afleiding wanneer meerdere mensen samen in een ruimte werken. Om lawaai op kantoor te beheersen worden vier strategieën voorgesteld: akoestiek, organisatie, architectuur en etiquette. Het ABC van de akoestiek staat voor absorberen, blokkeren en camoufleren van lawaai. De organisatie houdt in dat men maximaal zes personen samen in een ruimte laat werken. Bij de architectuur houdt men de ruimtes om te concentreren en communiceren (bellen, videocall, 1 op 1 overleg) strikt gescheiden. De akoestische etiquette zijn dan de spelregels om de kantoorruimte te gebruiken.

4. Een groene en gezonde omgeving

Een groene omgeving dat 75% van de medewerkers zicht heeft op groen of natuurelementen in de omgeving. Een praktische richtlijn is dat er bij 75% van de werkplekken zich planten bevinden binnnen de 10 meter. Naast groen spelen ook de omgevingsfactoren hun rol zoals verlichting, geluid en klimaat. Ook hier zijn de normen richtinggevend. Voor verlichting geldt een minimale gemiddelde verlichtingssterkte van 500 Lux op kantoor met een gelijke lichtverdeling. Voor klimaat is ondertussen de 900ppm aan CO2 concentratie goed ingeburgerd. Een kunstmatig ventilatiesysteem houdt deze parameters steeds onder controle.

5. Minder zitten en meer bewegen op kantoor

Dynamisch zitten op kantoor kan op, rond, buiten en naar de werkplek. Een zit-sta tafel is een efficiënte oplossing om meer houdingsafwisseling toe te laten OP de werkplek. Dynamische vormen zoals bureaufiets, wandelbureaus of dynamische krukken sluiten hierbij aan. ROND de werkplek zijn de centrale vuilbak, printer of koffiecorner gekende voorbeelden. Dat kunnen echter ook aantrekkelijke gangen of trappenhal zijn. BUITEN de werkplek zijn een actieve buitenbestemming of wandelpad interessant voor een wandelvergadering of actieve pauze. Meer bewegen NAAR de werkplek is de infrastructuur die uitnodigt tot fietsgebruik. Daartoe behoren de overdekte fietsenstalling, de douches en de lockers…

* VerV
Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomiePraktijkrichtlijn verplaatsen van personenPraktijkrichtlijn kantoorinrichting
* Kantoorinrichting
Kantoor met focusAkoestiek op kantoorBewegen op kantoorAlgemene ontwerprichtlijnenKantooroppervlakte
Kantoor van de toekomst