ABC akoestiek op kantoor

ABC van akoestiek op kantoor

Geconcentreerd en efficiënt werken vraagt een goede akoestiek op kantoor. De grootste bron van ergernis op kantoor is immers afleiding door lawaai, en meer specifiek de gesproken taal. De basis of het ABC van akoestiek op kantoor staat voor absorberen, blokkeren en camoufleren.

A – absorberen

Het absorberen van geluid betekent dat het weerkaatsen van geluid wordt tegengehouden en verminderd door dempende materialen. Akoestische panelen aan het plafond en de wanden absorberen het lawaai, waardoor het minder weerkaatst in de ruimte. Dit vermindert de nagalmtijd in een ruimte en verbetert zo de spraakverstaanbaarheid.

De hoeveelheid akoestisch materiaal hangt af van de oppervlakte en de hoogte van de ruimte. Voor een landschapskantoor beveelt de WELL Building Standard aan om het volledige plafond akoestisch te bekleden en minimum 25% van de muren. Hoe hoger de ruimte, hoe meer dempend materiaal er mag zijn. Een andere oplossing is om de akoestische panelen of baffels lager te hangen.

Alle beetjes helpen, dus zachte materialen aan de meubels of vloer, dragen ook een klein steentje bij.

Akoestiek op kantoor met akoestische panelen aan plafond en muur.

B – blokkeren

Het blokken of blokkeren van geluid staat voor het tegenhouden van rechtstreeks geluid. Een gekend voorbeeld op kantoor zijn de bureauschermen. Deze zorgen voor een visuele en akoestische afscherming. Ze houden het rechtstreeks lawaai tegen, hoewel dat effect eerder beperkt is. De visuele afscheiding zorgt wel dat mensen elkaar minder aanspreken vanop afstand als ze elkaar niet zien.

Wandpanelen en schermen zijn andere manieren om groepen van individuele werkplekken van elkaar te scheiden. De beste manier echter om geluid te blokken of blokkeren is een effectieve muur of afgesloten ruimte met deur. Een goed streefdoel is maximum zes werkplekken in één ruimte. Groepen van werkplekken kan men dus best isoleren ten opzichte van elkaar.

Akoestiek op kantoor met het blokkeren van geluid.

C – camoufleren of coveren

Het absorberen en blokkeren van geluid zorgt voor een goede spraakverstaanbaarheid. Toch wil men niet gestoord worden door gesprekken van een collega. Het camoufleren van dat geluid kan door het toevoegen van extra achtergrondgeluid. Sound masking is specifiek ontworpen geluid om de frequentie van de menselijke spraak te coveren of camoufleren. Een gelijkaardig effect kan men ook op natuurlijke manier bekomen door het geluid van water (fontein of waterval).

Sound masking zorgt voor een hogere spraakprivacy of speech privacy. Dat betekent dat men de gesproken spraak minder goed hoort. Bij geconcentreerd werken wil men een hoge spraakverstaanbaarheid lokaal op de werkplek en een hoge spraakprivacy ten opzichte van de aanliggende werkplekken.  

Akoestische etiquette

Een goede akoestiek op kantoor hangt af van de ruimte, de architectuur, de organisatie en het gedrag. Bij het ontwerp of de architectuur van een kantoor kiest men best voor aparte ruimtes voor concentreren, communiceren, samenwerken en ontspannen. Elk type ruimte heeft vervolgens zijn eigen akoestische criteria. Voor geconcentreerd werken is een goede organisatie maximaal zes personen in één ruimte. Tot slot zijn er ook gedragsregels nodig voor een goed akoestisch comfort.

In ruimtes voor geconcentreerd werken spreekt men kort en met gedempte stem. Voor bellen en videogesprekken wijkt men uit naar aparte ruimtes hiervoor (architectuur). Het elkaar aanspreken vanop afstand stoort alle medewerkers in de ruimte. Een gedragsregel is dat men steeds naar de collega toe gaat. De akoestische etiquette sluit aan bij het ABC van de akoestiek op kantoor.


* Akoestiek:
ABC akoestiek lawaai op kantoorISO22955NPR3438GABO checklistheadset