1,5 meter kantoor van 6 feet office.

Ergonomie in het 1,5 meter kantoor

Om de terugkeer naar kantoor mogelijk te maken, zijn er reeds heel wat tips en gidsen verschenen om covid-19 het hoofd te bieden. Hier volgen 10 tips die ergonomie in het 1,5 meter kantoor makkelijker maken of juist meer aandacht vragen.

Introduceer éénrichtingsverkeer

Om passage op de gangen te vermijden, is éénrichtingsverkeer een efficiënte maatregel. Ook voor de trappen kan dit toegepast worden. De ene trappenhal om te stijgen, de andere om te dalen. Het principe van éénrichtingsverkeer stimuleert ook bewegen. Het is een welgekomen afwisseling tussen het vele zitten.

Stimuleer trapgebruik

Afstand houden in de lift betekent veelal maximum 1 persoon per lift. Door de medewerkers richting de trap te begeleiden, zal deze ook meer gebruikt worden. Bij voorkeur is er ook éénrichtingsverkeer. Indien dit niet lukt, zijn er afspraken nodig. De medewerker die stijgt heeft voorrang. De medewerker die daalt, wacht even op het tussenplatform om de collega te laten passeren.

Zorg voor verse lucht

Een goede ventilatie is een basisvereiste op kantoor. Niet alle ventilatiesystemen echter hebben een aanvoer van buitenlucht. Extra ventileren door ramen te openen, is een makkelijke oplossing. Elke drie uur een kwartier het raam openzetten, is daarbij een goede vuistregel. Doordat er al minder personen per oppervlakte zijn, zal de concentratie CO2 in de ruimte automatisch lager zijn. Win-win.

Vaste werkplekken

Gedeelde werkplekken vragen speciale aandacht. Laat medewerkers op één vaste plek per dag werken. Gedeelde werkplekken dienen voorzien te zijn van reinigingsmateriaal. Op het begin en einde van de shift, dient men zelf de tafel en scherm te reinigen. Muis en toetsenbord dienen individueel te zijn. Die kan men meenemen naar waar men werkt, ook thuis.

Vergader op afstand

Een voordeel van de lockdown is dat iedereen meer vertrouwd is geraakt met online vergaderen. Dat kan ook nog op kantoor. Toch is een reden om naar kantoor te komen, ook het sociaal contact. Fysiek vergaderen kan met een tussenafstand van 1,5 meter. Door vergaderstoelen weg te halen in een geschrankte opstelling, kan men elkaar terug ontmoeten.

Voldoende ruimte per persoon

Uitgangspunt van social distancing is steeds 1,5 meter afstand houden. Met als vuistregel één persoon per 7m², zal de normale bureelbezetting verminderen. Werkplekken recht tegenover elkaar zijn nu niet de voorkeur. Doorzichtige tussenwanden zijn wel een optie omdat ze ook nog steeds dieptezicht toelaten. Met de standaardtafels van 1m80 kan naast elkaar de nodige tussenafstand gerespecteerd worden.

Telewerk als ploegenwerk

Iedereen tegelijk terug naar kantoor, is geen goed idee. Met de richtlijn van 1 persoon per 7m² zal er ook niet genoeg plaats zijn. Daarom is een combinatie van telewerk en werken op kantoor aangewezen. Daarbij is maximaal de helft effectief tegelijk aanwezig. Dat betekent dat men ploegen maakt en duidelijk afstemt wie wanneer werkt op kantoor en van thuis uit.

Glijdende uren

Met een vast start- en einduur brengt men vele mensen tegelijk samen. Glijdende uren spreiden de toestroom aan medewerkers. Er zullen ook steeds minder mensen in het gebouw aanwezig zijn, wat de social distancing al makkelijker maakt. Het biedt ook mogelijkheden om werk en privé efficiënter op elkaar af te stemmen.

Gezond telewerken

De terugkeer naar kantoor zal gefaseerd verlopen. Het telewerken zal nog een tijdje structureel zijn. Goed materiaal is daarbij belangrijk voor ergonomie. Bij een laptop hoort steeds een apart toetsenbord en muis. De aanschaf van een goede bureaustoel dient gestimuleerd te worden met een voordelige groepsaankoop. Dat kan ook voor een groot scherm.

Proper werken

Vier keer per dag de deurklinken, lichtschakelaars en dergelijke reinigen en desinfecteren, zal standaard worden. Dagelijks het tafeloppervlak, scherm en telefoon horen daar ook bij. Een extra reiniging van de vloer en bureaustoel op weekbasis is nog niet zo gek . De bureaustoel is een groot oppervlak dat vaak vergeten wordt.

Door deze 10 tips concreet te maken voor het 1,5 meter kantoor, heeft men meteen de aandachtspunten om in de risicoanalyse ergonomie op te nemen. Werk ergonomisch en hou het veilig!