Gespleten en puntloos fietszadel

Gespleten fietszadel

Het doel van uitgesneden of gespleten fietszadels is om de druk op het perineum te verminderen. Die ontstaat vooral door de voorovergebogen houding op een racefiets. Twintig vrouwen fietsten daarom op een standaardzadel, een deels en een volledig uitgesneden zadel. Vrouwen hebben immers meer pijnklachten aan het zitvlak.

Gespleten zadel goed voor de rug

Bij een gleufzadel (partieel uitgesneden) was de voorwaartse bekkenkanteling 8% groter dan bij een standaardzadel. Bij een puntloos zadel (volledige uitsnijding) was dit verschil zelfs 16%. Dit heeft vooral zijn voordeel naar rugklachten toe. Wanneer het bekken meer naar voor gekanteld is, zal de buiging in de lage rug en de rek op de ligamenten minder zijn. Dit werd aangetoond in een ander onderzoek waar de neuspunt 10-15° neerwaarts werd geplaatst.

Subjectief werd een gleufzadel door 55% van de vrouwen als beste beoordeeld. Het standaardzadel werd door 30% verkozen. Door de mindere stabiliteit en stuurvaardigheid was het puntloze zadel geen eerste keus. De rompbuiging was hier ook iets groter. Ook zou meer gewicht op de armen terechtkomen bij de uitgesneden zadels, wat afgeleid werd van de verhoogde spieractiviteit in de armstrekkers (partieel 10%, volledig 16%).

Besluit

Deze resultaten suggereren dat gespleten fietszadels een positief effect hebben op lage rugklachten terwijl de druk op het perineum laag blijft. De gleufzadels of partieel uitgesneden versie wordt subjectief duidelijk als meest comfortabel ervaren.

Bron: Bressel E, Larson BJ. 2003 Bicycle seat designs and their effect on pelvic angle, trunk angle and comfort. Med Sci Sports Exerc 35 (2): 327-32.