Afwisselen zitten staan: hoe vaak en hoe lang?

Lang zitten is gerelateerd aan lage rugpijn. Twee uur continu zitten moet men daarom proberen vermijden door af en toe eens recht te staan. Afwisselen zitten staan vermindert de klachten, maar het zit/sta schema op zich maakt niet zoveel uit.

Afwisselen zitten staan

In deze studie werden verschillende zit/staschema’s met elkaar vergeleken met een controle groep die altijd bleef zitten:
– continu zitten
– 30 minuten zitten, 10 minuten staan
– 15 minuten zitten, 2,5 minuten staan
– 05 minuten zitten, 25 seconden staan

Na 30 minuten continu zitten zonder afwisseling met staan rapporteert 40% van de proefpersonen pijn aan de lage rug. De pijn neemt geleidelijk aan toe, terwijl deze in de groepen met een stapauze gelijk blijft. Op vlak van mentale vermoeidheid, spieractiviteit en productiviteit worden geen verschillen gevonden. Meer pauzes zijn dus niet noodzakelijk beter.

Maximaal 30 minuten continu zitten

Opvallend is wel dat het schema 30 minuten zitten-10 minuten staan geen geleidelijke toename van rugklachten kent, hoewel men dan ook continu zit. Blijkbaar verlicht de verwachting dat men pauze zal krijgen reeds de pijn? Het is wel zo dat de staande pauzes de pijn verlichten, deze is niet volledig weg. Verder zijn er ook grote individuele verschillen, er kan dus niet één optimaal zit/sta schema’s weerhouden worden op basis van dit onderzoek. Na een half uur zitten tien minuten staan, is wel effectief.

Bron: