Treinzetel met uitgesproken lage rugsteun.

Treinzetel

In de Belgische boemeltreinen vindt men treinzetels met een uitgesproken lage rugsteun. Op het eerste zicht lijkt dit ideaal, de holle kromming van de lage rug wordt immers perfect ondersteund. Toch pakt men het in Zweden anders aan, er wordt een uitgesproken hoofdsteun voorzien. Nog een belangrijk verschil is dat de men de hoofdsteun hoger en lager kan schuiven om perfect te laten passen, waar men de steun nodig heeft. Dit is ideaal…

Treinzetel met verstelbare lage rugsteun.

Het gebrek aan verstelbaarheid is een zwak punt van de lage rugsteun in de Belgische treinen. Een uitgesproken vorm zal nooit iedereen passen, niet elke holle kromming in de rug komt even hoog of is even diep. Een tweede probleem is de inclinatie van de rugleuning, een hoek van 90°. Het zitten in een trein kan gerust een passieve activiteit genoemd worden, wat eerder doet denken aan een grotere hoek naar achter. Dat is ook de realiteit. De meeste treinreizigers zitten onderuitgezakt en raken zelfs de lage rugsteun niet. Dan wil men al eens iets goed doen voor de ergonomie…