Figuur ergonomie

ERGONOMIE site.be

informatie en onderzoek over ergonomie

 

 

Audi zet in op cobots, exoskelet, AGV en orthesen

 


 

Bij Audi heeft men nagedacht over de arbeidsplaats van de toekomst. Deze zoektocht heeft geleid tot nieuwe technologieën die ook in productie worden getest: cobots, exoskelet om te zitten zonder stoel, orthesen op maat en automatisch geleide voertuigen.

 

Cobot: robot die samenwerkt met mens.Exoskelet om te zitten zonder stoel.

 

Cobot: samenwerking mens-robot
Een klassieke robot staat veilig afgeschermd van de operatoren. Bij een cobot wordt daarvan afgestapt, de robot werkt samen met de mensen. Het nemen van onderdelen uit diepe bakken gebeurt door de robot en de operator krijgt het stuk op optimale hoogte aangereikt. Dit maakt het werk sneller en minder belastend voor de mens. De operator moet immers niet meer telkens voorover buigen met de rug. Dit levert een goede samenwerking op, waarbij elkaars talenten worden benut. Een robot is goed in het herhaaldelijk tillen van zware gewichten of repetitief korte precisietaken. De mens is echter beter om overal aan te kunnen en samengestelde assemblagetaken.

 

Exoskelet om te zitten zonder stoel
Een exoskelet bestaat uit ijzeren buizen die aan de buitenkant van het lichaam bevestigd zijn. Zoals een brace kan het exoskelet buigen in het kniegewricht en geblokkeerd worden is een bepaalde hoek. Op die manier kan men zitten (chairlesss chair) en laat het exoskelet toch toe dat de operatoren kunnen rondwandelen zonder beperking. Moet men een bepaalde assemblagetaak op een vaste plaats uitvoeren, dan kan men het staan doorbreken door de gaan zitten. Het lichaamsgewicht wordt gedragen door het exoskelet dat zich blokkeert op een vooraf ingestelde hoek. Het langdurig staand werken worden zo op een creatieve manier onderbroken wat de vermoeidheid in de benen tegengaat.

 

Op maat gemaakte orthesen.Automatisch intern transport.

 

Op maat gemaakt orthesen
In de auto-industrie komen nog vaak taken voor zoals het aandrukken van een siliconen dichting of het vastkloppen van bekleding in het interieur. De duim of hand ondergaan op deze manier steeds een korte piekbelasting. Die kracht kan opgevangen worden door een orthese op maat te maken met een 3D printer. De orthese dient dan eigenlijk als verlengstuk van het eigen lichaam. De piekkracht wordt niet meer uitgeoefend door de duim, maar door de hele duimmuis of door met de hele hand te duwen. Het kloppen gebeurt niet meer rechtstreeks met de handpalm, maar de schok wordt opgevangen door een verstevigd deel in de orthese. De piekbelastingen worden zo sterk verminderd.

 

Automatisch Geleide Voertuigen (AGV)
Het aan- en afvoeren van volle palletten komt veel voor tussen productie en stock. Op zich is dat tijdsverlies voor de operatoren omdat ze op die moment niet productief zijn. Automatisch geleide voertuigen (AGV) zijn aangedreven wagentjes die deze taak overnemen. Via een lijnsysteem op de vloer volgen ze een vast pad. Bij contact met een obstakel of mens, stoppen ze. In de automobiel en farmaceutische sector zijn deze AGV's reeds ingeburgerd. De mensen moet niet meer trekken en duwen met de palletten en de tijd wordt efficiënter benut. Een mooie combinatie van ergonomie.

 
 


cobot - exoskelet - Manrider - orderpicker - volgrobot - zijlader afvalophaling

 

 

© 2006-2017 www.ergonomiesite.be - Mailen naar Roeland Motmans