Figuur ergonomie

ERGONOMIE site.be

informatie en onderzoek over ergonomie

 

 

Afvalophaling kan lichter met zijladers en sorteerstraten

 


 

Vuilnismannen hebben een fysieke zware job. Toppers zijn het ophalen van de zakken restafval en het papier aan huis. Vuilnismannen tillen meer dan 1000 zakken per dag met een gemiddeld gewicht rond de 10 kg. De vuilniszakken staan op de grond en de lus laat zich niet goed vastnemen. Wil men dit op een effectieve manier oplossen, dan moet naar andere systemen gekeken worden zoals zijladers en sorteerstraten.

 

Zijladers
Het vervangen van vuilniszakken door mini-containers met chip is een eerste stap om de fysieke belasting van het tillen te verminderen. Een achterlader haalt de containers op, de vuilnismannen moeten ze nog telkens goed positioneren. In Nederland echter wordt in verschillende steden gewerkt met een zijlader. Wanneer de containers mooi klaarstaan op de trottoir kan de vuilniswagen met zij-arm automatisch de containers oppakken en ledigen. Een camerabeeld in de wagen geeft een goed zicht van de containers. Het werk gebeurt sneller en is minder belastend. Duidelijke afspraken over hoe de containers te plaatsen zijn belangrijk voor een goede werking van de zijlader, maar ook om de doorgang van voet- en fietspaden te garanderen. In het centrum van steden zou er helaas niet altijd genoeg ruimte zijn.

 

 

Sorteerstraat
In Antwerpen heeft men verschillende sorteerstraten voorzien waar de bewoners hun afval gesorteerd kunnen aanbieden in ondergrondse containers. Met een toegangspas kan men het luik van de passende container openen en wordt eveneens betaald. Mensen kunnen zo dagelijks hun afval komen ledigen. Vooral in dichtbevolkte gebieden is dit een interessante oplossing op vlak van milieu en ergonomie. Men hoeft de vuilniszakken niet meer een week in huis laten staan, wat dat begint te ruiken. Het sluikstorten werd door de sorteerstraten op enkele plaatsen effectief verminderd.

 

Sorteerstraat in Antwerpen.

 

Maximum gewicht
De vuilniszakken genieten in België nog vaak de voorkeur. Men kan eisen opleggen aan de capaciteit en het maximum gewicht van de zakken. Wie meer vervuilt, betaalt meer. Als maximum gewicht wordt meestal 15 kg gehanteerd voor de grote vuilniszakken van 60 L. Als men manueel blijft tillen, is het goed om een maximum gewicht vast te leggen, maar het blijven nog steeds zware zakken. Vaak nemen vuilnismannen twee of zelfs vier zakken tegelijk om snel te kunnen werken. Geen goed idee...

 

Tillen van zware vuilniszakken, vaak twee tegelijk, met gebogen rug.

 

Wave top zakken
Naast de frequentie en het gewicht zijn er nog andere risicofactoren bij het tillen. Enerzijds de hoogte van de zakken op de grond en de vuilniswagen waarin de zakken gegooid moeten worden en anderzijds de grip op de vuilniszakken. In West-Vlaanderen zijn daarom verschillende gemeentes overgeschakeld op vuilniszakken met een Wave top sluiting. De klassieke trekbandzak heeft als nadeel dat deze makkelijk doorscheurt en het koordje geeft geen grip aan de vuilnisman. De wave top zakken zijn verstevigd en hebben vier flappen. Deze kunnen diagonaal geknoopt worden. Het "handvat" is hierdoor groter en laat zich makkelijker vastnemen.

 

Wave-top vuilzak.Knoop van wave-top vuilzak geeft betere grip.

 

Vuilnisophaling is in België een bevoegdheid van de gemeentes. Ze besteden dit veelal uit aan een intercommunale, die dan verantwoordelijk is voor de veiligheid en gezondheid van zijn werknemers. Het manueel ophalen en tillen van vuilniszakken blijft fysiek zwaar werk. Wil men dit op een effectieve manier oplossen, dan moet naar andere systemen gekeken worden zoals containers op de stoeprand of onder de grond.

 
 


cobot - exoskelet - Manrider - orderpicker - volgrobot - zijlader afvalophaling

 

 

© 2006-2017 www.ergonomiesite.be - Mailen naar Roeland Motmans