Figuur ergonomie

ERGONOMIE site.be

informatie en onderzoek over ergonomie

 

 

Nike laadt en lost containers met de ManRider

 


 

In de distributie zijn containers een standaard gegeven: ze komen vol toe of ze vertrekken vol. Het manueel laden en lossen van containers stelt een aantal problemen op vlak van ergonomie en veiligheid. De standaardhoogte van (zee)containers is 2m60. Dat betekent naast valgevaar van dozen dat de werknemer boven zijn maximale reikhoogte moet tillen. Staan op dozen, trapladdertjes, opstapjes,... de omstandigheden zijn niet ideaal. De ManRider pakt enkele essentiële risico's aan.

 

Figuur: ManRider is een in hoogte regelbaar platform met transportband.

 

Manrider
Bij een Manrider rijdt men een transportband met platform in de container. De medewerker staat op het platform dat hij in hoogte kan regelen. Zo kan hij steeds op een aanvaardbare hoogte tillen en de doos meteen op de transportband zetten. Dat schakelt de extreme houdingen om te tillen uit, alsook het valgevaar van de dozen.
 
Men hoeft de doos niet meer naar de collega te gooien, deze kan nu meteen op de pallet stapelen vanop de transportband. Op het relatief kleine platform blijven gedraaide houdingen wel een aandachtspunt omdat het verleidelijk is om de voeten steeds te laten staan en te draaien vanuit de rug. Toch zijn de meest extreme risico’s weggewerkt met de ManRider.
 

Maximale reikhoogte 1m80

De ManRider is een preventiemaatregel die zich snel laat terugverdienen door de betere werkhouding. Om eenzelfde houding te realiseren zonder hulpmiddel zou een container maximaal 1m80 hoog gestapeld mogen worden. Op deze manier zou men veel lucht transporteren, wat een grote financiële kost met zich meebrengt. Deze regel zou men bovendien enkel kunnen opleggen aan de containers die vertrekken uit België. Men heeft veel minder vat op de overzeese containers die toekomen en tot de nok vol zijn geladen.

 

Stapelen op pallet of automatiseren

Zakken of dozen stapelen op pallet heeft twee grote voordelen: het landen en lossen kan veel sneller gebeuren en vele manuele tilhandelingen worden uitgeschakeld. Helaas zijn palletten vaak niet mogelijk omwille van het formaat van de goederen of de stabiliteit van een stapel. De dozen of zakken moeten juist op een pallet passen.

 

De standaardafmetingen zijn echter veelal berekend op de binnenmaten van de containers. Een pallet gebruiken betekent dus een laag dozen minder die vervoerd kunnen worden, wat een extra kost inhoudt. Het is ook niet altijd mogelijk om goederen meer dan twee meter hoog te stapelen op pallet met voldoende stabiliteit. In dat geval moeten twee palletten met dozen op elkaar geplaatst worden. Met zakken is dat meestal geen optie. Een ManRider biedt een goede uitkomst voor goederen die niet kostenefficiënt op pallet kunnen vervoerd worden.

 

Tegenwoordig bestaan er robots die containers automatisch laden en lossen. Voorwaarde is dat de dozen eenzelfde formaat hebben. Het laden en lossen gebeurt dan veel sneller en minder belastend voor de medewerkers. Wanneer containers gevuld worden met gemengde producten, is men afhankelijk van het puzzelwerk van operatoren. Ze mikken om zoveel mogelijk dozen in de container te krijgen. Waar palletstapeling of robot niet mogelijk zijn, is de ManRider een verbetering.

 
 


cobot - exoskelet - Manrider - orderpicker- volgrobot - zijlader afvalophaling

 

 

© 2006-2017 www.ergonomiesite.be - Mailen naar Roeland Motmans