Figuur ergonomie

ERGONOMIE site.be

informatie en onderzoek over ergonomie

 

 

 

Gebruik van bankautomaat door oudere volwassenen:

gestructureerde interviews

 

An analysis of automatic teller machine usage by older adults: a structured interview approach.

Rogers WA, Gilbert DK, Fraser Cabrera E. Appl Ergon 1997; 28: 173-180.


 

Vaak wordt aangenomen dat bankautomaten inherent gemakkelijk te gebruiken zijn en geen training vereisen. Toch blijkt uit onderzoek dat mensen moeilijkheden ervaren wanneer ze zo’n automaat leren gebruiken. Deze studie wou daarom een gebruiksonderzoek uitvoeren naar het gebruik van bankautomaten door ouderen. Dit gebeurde aan de hand van telefonische interviews gevolgd door een gestructureerd individueel interview. Het doel was om de ongemakken te begrijpen, bepalen hoe de bankautomaten beter ontworpen kunnen worden en de behoefte aan training nagaan bij ouderen.

 

Empirische studies:

* Eerste poging: mislukt storting 32%, geldafhaling 42% en overschrijving 47%

* Derde poging: nog steeds 8% maken fouten

* Ouderen zijn trager en maken meer fouten

* Met training beter dan zonder training

* Plus 65-ers: 33% gebruikte bankautomaat (in 1996)

 

Telefooninterview redenen om automaat niet te gebruiken:

* Veiligheid is hoofdreden

* Niet nodig, niet weten hoe, plaats niet kennen,…

* Bankbediende vraagt geen training en is inherent gebruiksvriendelijk

 

Gestructureerd individueel interview

* Transacties: vooral geld afhalen, vaak niet weten hoe andere functies werken

* Functies opsommen: 75% geld storten, 56% rekening nakijken, 19% overschrijven

* Meeste gebruikers niet bewust van uitgebreide mogelijkheden

* Ongemak eerste keer: kaart insteken, ongemak, code, angst, tijdsdruk wachtenden

* Na 2,4 keer werd gebruik pas comfortabel

* Veiligheid en persoonlijke aandacht belangrijk

* Meeste gebruikers zijn zich niet bewust van veiligheidsmaatregelen => informeren

* Ervaren problemen:

+ zichtbaarheid tekst

+ welke knop overeenstemt met welke tekst

+ zichtbaarheid scherm door verblinding

+ te weinig feedback

+ gebruiker kon niet snel genoeg antwoorden

 

Conclusie:

* Veiligheidsgevoel verhogen

* Personaliseren

* Goede verlichting

* Meer toegankelijk

* Training: brochure hoe gebruiken en welke functies, opleiding

* Glas tegen verblinding

* Betere mapping tussen knop en tekst

* Minder opties

* Meer feedback

* Meer tijd om te antwoorden

 

 


seniorenGSM - eenvoudige GSM - pratende geldautomaat - bankautomaat - drempels rolstoel - gemakkelijke trappen - opstappen trein - universal design - design for all

 

 

© 2006-2014 www.ergonomiesite.be - Mailen naar Roeland Motmans