Figuur ergonomie

ERGONOMIE site.be

informatie en onderzoek over ergonomie

 

 

 

Fietszadels en hun invloed op bekkenkanteling, romphoek en comfort

 

Bicycle seat designs and their effect on pelvic angle, trunk angle and comfort.

Bressel E, Larson BJ. Med Sci Sports Exerc 2003; 35 (2): 327-32.


 

Het doel van uitgesneden of gespleten fietszadels is om de druk op het perineum te verminderen. Die ontstaat vooral door de voorovergebogen houding op een racefiets. Twintig vrouwen fietsten daarom op een standaardzadel, een deels en een volledig uitgesneden zadel. Vrouwen hebben ook meer pijnklachten aan het zitvlak.

 

De onderzochte fietszadels: standaard, partieel en volledig uitgesneden.

 

Bij een gleufzadel (partieel uitgesneden) was de voorwaartse bekkenkanteling 8% groter dan bij een standaardzadel. Bij een puntloos zadel (volledige uitsnijding) was dit verschil zelfs 16%. Dit heeft vooral zijn voordeel naar rugklachten toe. Wanneer het bekken meer naar voor gekanteld is, zal de buiging in de lage rug en de rek op de ligamenten minder zijn. Dit werd aangetoond in een ander onderzoek waar de neuspunt 10-15° neerwaarts werd geplaatst. Subjectief werd een gleufzadel door 55% van de vrouwen als beste beoordeeld. Het standaardzadel werd door 30% verkozen. Door de mindere stabiliteit en stuurvaardigheid was het puntloze zadel geen eerste keus. De rompflexie was hier ook iets groter. Ook zou meer gewicht op de armen terechtkomen bij de uitgesneden zadels, wat afgeleid werd aan de verhoogde spieractiviteit in de armstrekkers (partieel 10%, volledig 16%).

 

Deze resultaten suggereren dat gespleten fietszadels een positief effect op lage rugklachten door de voorwaartse bekkenkanteling terwijl de druk op het perineum laag blijft. De gleufzadels of partieel uitgesneden versie wordt subjectief duidelijk als meest comfortabel ervaren.

 

Zie ook:

Overzicht van fietszadels

 

© 2006-2014 www.ergonomiesite.be - Mailen naar Roeland Motmans