Ergonomie op school

Je rug op school

Onder het motto “jong geleerd is oud gedaan”, is de school een ideale gelegenheid om de goede gewoontes van een rugvriendelijke levensstijl aan te leren. Ergonomie op school kan zich richten op vier topics:

  1. Gezond computeren op school
  2. Lichtere boekentassen
  3. Schoolmeubilair op maat
  4. Meer bewegen

 

1. Gezond computeren op school

Het gebruik van schermen in de klas is niet meer weg te denken. kleine kinderen bengelen met de benen los van de grond, grotere jongens zitten helemaal gekromd, de zon schijnt in het beeldscherm, enz… Thuis wordt het schermgebruik verder gezet tijdens het ontspannen onderuitgezakt gamen en TV kijken. Met enkele eenvoudige praktijktips kan de zithouding tijdens het computeren verbeterd worden.

Tips computeropstelling

1. Maximum 2 uur schermgebruik per dag
2. Plaats het beeldscherm haaks op het venster
3. Vermijd lichtinval in beeldscherm, gebruik zonnewering
4. Vermijden lichtinval in de ogen
5. Plaats beeldscherm, toetsenbord en muis recht voor je
6. Plaats beeldscherm op een armlengte afstand
7. Breng het scherm ter hoogte van de ogen
8. Plaats toetsenbord op 15 cm van tafelrand
9. Computermuis heeft voldoende vrije ruimte
10. Verander regelmatig van houding

2. Lichtere boekentassen

Als stelregel geldt dat een schooltas niet zwaarder mag zijn dan 10% van het eigen lichaamsgewicht. Toch blijkt uit weegacties op school dat meer dan de helft van de scholieren een boekentas draagt die zwaarder is. De rugzak is de beste draagwijze, maar veel leerlingen spannen de riempjes niet aan of dragen slechts één schouderband. Het gewicht schommelt ergens ter hoogte van het achterwerk, wat resulteert in een ongunstige rughouding.

Tips voor een lichtere boekentas

1. De boekentas mag maximaal 10% van je lichaamsgewicht wegen
2. Een rugzak is minder belastend dan een schoudertas of boekentas
3. Draag een rugzak over beide schouders
4. Gebruik een rugzak met een verstevigde rug en compartimenten
5. Steek de zwaarste spullen het dichtst tegen de rug
6. De ouders helpen bij het maken van de boekentas en controleren het gewicht
7. Gebruik losbladige werkschriften
8. De leerkracht maakt duidelijke afspraken over mee te nemen boeken
9. De school voorziet voldoende opbergruimte voor boeken
10. De school voorziet naslagwerken in klaslokaal

3. Aangepast schoolmeubilair op maat

Middelbare scholieren maken hun groeispurt door, maar dit gebeurt niet bij iedereen op dezelfde moment. Daardoor lopen de lichaamslengtes binnen eenzelfde klas sterk uiteen. Toch hebben de schoolbanken en stoelen dezelfde afmetingen, alsof iedereen dezelfde schoenmaat heeft. Grote jongens klagen over te weinig beenruimte, de kleinere helft gaat onderuitgezakt zitten om toch steun te vinden met de voeten op de grond.

Tips schoolmeubilair

1. Zithoogte: bovenbenen zijn horizontaal
2. Voeten moeten ondersteund zijn
3. Er moet nog een vuist passen tussen voorste rand van de stoel en kniekuil
4. Voorzie een steun in de lage rug
5. Tafel 3 tot 5 cm boven de ellebogen
6. Voorzie verschillende hoogtes van tafels en stoelen in een klaslokaal
7. Leg een kaft onder je papier zodat je een hellend schrijfvlak krijgt
8. Leg je boeken op een pennenzak
9. Vermijd opbergruimte onder de tafel
10. De tafels hebben een lichte, matte kleur

4. Meer bewegen

“Zeg niet zware boekentas, maar zeg zwakke rug”. Dit is inderdaad ook een deel van het verhaal, de leerlingen zouden meer moeten aankunnen. Meer bewegen kan helpen die belastbaarheid op te bouwen. Kinderen die meer bewegen voelen zich bovendien beter in hun vel. Een actieve levensstijl is een zaak van de school en de ouders. Voldoende beweging in combinatie met een gezonde voeding zijn de ingrediënten voor een goede fysieke conditie.

Tips gezonde en actieve levensstijl

1. Beweeg dagelijks gedurende 60 minuten aan minstens matige intensiteit
2. Ga te voet of met de fiets naar school
3. Vraag regelmatig naar een bewegingstussendoortje in de klas
4. Doe minstens twee maal per week aan intense oefeningen
5. De ouders geven het goede voorbeeld door zelf te sporten
6. Beperk TV kijken of gebruik van computer tot maximaal 2 uur per dag
7. Neem dagelijks een ontbijt
8. Eet dagelijks minstens 2 stukken fruit
9. Drink dagelijks 1,5 liter water
10. Eet elke dag een warme maaltijd met groenten