Wat is ergonomisch?

Wanneer is iets ergonomisch?

De term “ergonomisch” wordt soms gebruikt als synoniem voor gebruiksvriendelijk, goed passend, aangenaam, gemakkelijk in gebruik, comfortabel, gezond, eenvoudig te bedienen, begrijpbaar, enz… Samengevat zou men kunnen zeggen dat een product, werkpost of ruimte ergonomisch zijn, wanneer het aangepast is aan de mens…

Ergonomische producten bestaan niet?

Vaak echter wordt “ergonomisch” misbruikt als marketingterm zonder verdere inhoud. Een label of certificatie zou hiervoor een oplossing zijn. De moeilijkheid is echter hoe men dit moet evalueren. Een product op zichzelf is niet ergonomisch, het is steeds afhankelijk van de omstandigheden of de manier waarop het gebruikt wordt. Bovenstaande tang is bijvoorbeeld een goede oplossing tijdens assemblagewerk op een hellend vlak, maar op een horizontaal vlak zal de pols evenzeer gebogen worden. Dit betekent ook dat het louter volgen van opgelegde normen niet voldoende is om van een “ergonomisch product” te kunnen spreken.

Het ontwerpproces moet ergonomisch zijn

EQUID – Ergonomics Quality in Design – beschrijft de procedure om te komen tot een ergonomisch verantwoord product. Tijdens het ontwerpproces moet er aandacht zijn voor de eindgebruiker door bijvoorbeeld het uitvoeren van gebruikstesten. Het label is gebaseerd op de kwaliteitsnorm ISO 9001. Het zijn niet de producten die “ergonomisch” zijn, maar de ontwerpstrategie van een bedrijf. Een goed voorbeeld hiervan is Bahco. Ze volgen een 11 stappenplan om nieuwe producten te ontwerpen, waarbij op drie momenten de gebruikers betrokken worden in het ontwerpproces vooraleer een product op de markt komt.